ons huis in de ghetto. - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van kirsten Gils - WaarBenJij.nu ons huis in de ghetto. - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van kirsten Gils - WaarBenJij.nu

ons huis in de ghetto.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg kirsten

15 April 2008 | Roemenië, Boekarest

Eindelijk zitten we in ons eigen huissie.We wonen boven een bejaardenhuis. Helaas worden ook hier de bejaarden aan hun stoel vastgebonden door de zusters. We wonen in de slechtste en gevaarlijkste wijk van Boekarest. Er zijn hier veel zwerf honden die 'snachts gaan blaffen ( goed voor de nacht rust ).
Vandaag zag ik nog een paar kindjes van ongveer 4 a 5 jaar oud die een sigaret op staken. Je weet niet wat je ziet hier. We worden de hele tijd aangestaard en aangesproken en bekeken. Voel me net een aapje in de dierentuin haha


maandag zijn we begonnen om langs alle stage plekken te gaan. We begonnen met het Obregia ziekenhuis dit is de stage plek van Nassmien en Wendy. Dit is een instelling voor kinderen met een beschadigd verleden.

Daarna zijn we naar mijn stage plek geweest. van de buiten kant was het een mooi gebouw. toen we binnen kwamen kwam er gelijk een jongen op me af gelopen en begon me te omhelzen. Toen we boven kwamen, kregen we de schrik van ons leven. allemaal kinderen die in hun eigen ontlasting lagen te rollen. kinderen die lagen vastegebongen op bed. ze waren allemaal zo onzettend mager, een aantal durvde ik amper aan te raken omdat ik dacht dat ik ze anders pijn zou doen. Ik moest echt zo huilen daar, en de zusters keken me aan vroegen waarom ik huilde !!! Toen ik een babytje zag met een mega grote waterhoofd brak me hart. Dit arme kind zat met haar vingerntjes in haar oren omdat de geluiden al zo pijn deden in haar hoofd. In Nederland wordt er dan een soort van drain aangelegd die de druk op de hersens vermiderd. Hier kost het te veel geld dus laten ze het kind maar verekken van de pijn. dit kindje ligt te wachten tot de hersens ontploffen en dan dood te gaan. Ik kan het niet uitelggen hoe erg daar de situatie is, je moet het echt met eigen ogen zien. Ik ga alles er aan doen om deze kindern een zo leuk mogelijke tien weken te geven en alles er uit te halen wat ik daar ook maar kan doen. We waren allemaal zo erg ontroerd.
Als mensen de docomuntaire op netwerk hebben gezien een paar weken terug, hier is het nog erger. Hartverscheurend.....

Vandaag zijn we op zoek geweest naar Estuair. Zit is een dag activiteiten centrum voor ex psygiatrische patienten. Alleen was de stage plek onvindbaar!!!
ook was het geen veillige buurt om daar stage te lopen. Dus gaan we op zoek naar de andere stage plek voor Elise en Robbin.

Daarna zijn we naar Titan geweest. ook dit is voor kinderen met een verleden en hebben nu zelfmoord pogingen enzo. Hier krijgen ze therapie. van binnen zag het er heel mooi uit. Hier gaan Tatjana en Sanne stage lopen.

Als laatste zijn we naar het straat kindern project geweest. Hier wonen kinderen die van de straat zijn gehaald, en die wonen daar nu. ook gaan ze daar naar school en worden er activiteiten gedaan.

Het eten is hier best te doen. Alles is heel goedkoop. En je kan hier leuk uitgaan.


Ik ga nu naar bed, morgen me eerste echte stage dag....

veel liefs xxx
la reverdere Kirsten

  • 15 April 2008 - 18:47

    Janussie:

    Hey, Wow! damn meid das wel heel erg. maar ik weet zeker dat jij een super hart zal hebben tegenover die kinderen.
    Wow zo erg had ik het niet vorgesteld. maar nu ik dit lees.

    Mijn stage is net afgerond en ben net begonnen met leren voor mn examen(theorie-school) beeje laat maja ikd oe mn best.

    ik wens je veel succes en sterkte.

    Xjes, Janussie

  • 15 April 2008 - 20:03

    Annette:

    Lieve Kirsten.
    Hou je taai hè en ik weet dat je de kinderen heel veel liefde zal geven.
    Al is het maar 10 weken dit hebben ze dan wel van je gehad.
    Gaat je goed!!!!!!!!!
    XXX mam

  • 16 April 2008 - 00:03

    Onbekend Nummer:

    hou je haaks kirsten het zal ff doorbijten zijn maar een mens kan ook een verschil maken.

    groetjes rob hahahaha

  • 16 April 2008 - 09:50

    Marieke:

    Hey Truusje!
    Jeetje wat een verhaal zeg!Ik weet zeker dat jij die kinderen voor die korte tijd onwijs veel liefde zal geven. Zet 'm op he!!
    Ik heb trouwens net jouw site aan mijn leerlingen laten zien. Ze vonden het lief van je dat je de kinderen daar aan het helpen bent! De groetjes van al mijn leerlingen!
    Een hele dikke kus,
    Marieke.

  • 16 April 2008 - 18:40

    Bobo:

    Hoi Kirsten, Paulina had al op de site gekeken en wat verteld. Nu ik zo de eerste reakties lees kan ik me voorstellen dat je schrikt van al die toestanden daar. Zelf ben ik 1 keer een stukje door Roemenie wezen rijden en was ook geschokken. En jij maakt het nu allemaal echt dichtbij mee! Ik ben er trots op dat je dit doet, ook jij zal goed trots op jezelf wezen dat je deze kans hebt om dit te mogen meemaken. Geloof deze bereisde 'oude' man, dit is een leermoment die je nog jarenlang zal blijven herinneren! Maak er wat moois van, zet door, hoe moeilijk het ook lijkt en geniet ook van de leuke dingen daar. Het is best een omgeving van kultuur en geschiedenis.
    Succes. Bobo en Pien

  • 16 April 2008 - 21:09

    John En Let:

    Jeetje Kirsten, dat was toch wel even schrikken voor je. Wat een wereld van verschil op maar een paar uur vliegen van Nederland. Gelukkig boffen de kinderen dat jij er de aankomende 10 weken bent. Hou je taai in ieder geval, het zal zeker niet meevallen. Het is wel een mooie uitdaging en een pracht van een ervaring. Heel veel succes en groetjes van je oom en tante.

  • 17 April 2008 - 08:15

    Jissie:

    Hoi lieve Kirsten,

    Wat vreselijk dat je dit allemaal mee moet maken. En dat zoiets nog bestaat. Toen ik je verhaal las kreeg ik tranen in mijn ogen.. Je leeft nu in een totaal andere wereld. Ga er niet aan onderdoor kirsten. Ik weet zeker dat je wat voor die kinderen kan bekijken.

    Ik leef met je mee.

    Groetjes en dikke kus
    van jiske en de hele klas

  • 17 April 2008 - 15:05

    Arie En Marianne:

    Ik kan me indenken dat het flink schrikken was, gelukkig ben jij een taaie
    en heb je veel liefde aan die kinderen te geven.
    Vergeet niet ondanks alles een beetje te genieten.
    Veel liefs Arie Marianne en verdere fam.

  • 17 April 2008 - 16:32

    Nicky:

    Hey meis, jeetje wat erg zeg!..
    Vind het echt knap van je dat je dit doet, ik zou het echt niet kunnen.

    Ik wou je even veel sterkte wensen!, en hoop dat je die 10 weken doorkomt..

    Zie je wel weer op school,

    Hou je sterk!..

    Groetjes Nicky (uit je klas:P)

  • 17 April 2008 - 18:15

    Esther:

    hey meis
    egt erg dat het er daar zo aan toe gaat!
    heel veel sterke hoe vol we denken aan je! kus es

  • 18 April 2008 - 07:20

    Richard En Linda:

    Hoi kirsten, wat zul je daar wat meemaken! Knap hoor van je, we wensen je heel veel succes met alles wat je doet.
    Groetjes uit Den Oever.

  • 18 April 2008 - 15:03

    Annette:

    Begrepen dat er tijdelijk geen internet verbinding is. Ja wat wil je in zo`n land en dan duurd dat ook nog dagen.
    Lees je a.u.b. ook je gewone mail.
    Groetjes mam

  • 19 April 2008 - 02:45

    Rik:

    Ik ben echt onder de indruk...
    Vind het echt heel goed, wat je doet! Geef ze een geweldige tijd!

    Kuss Rik

  • 19 April 2008 - 08:04

    Carola:

    hoi Kirsten,
    Heb je site adres gekregen van je moeder. Ik wens je heel veel sterkte daar en hou het vol! Alles wat je daar kan geven is geweldig voor deze mensen.
    Groetjes Carola (collega van je moeder)

  • 19 April 2008 - 10:26

    Annette:

    Ha die Kirsten.
    Ik heb je aangemeld voor extra foto`s (200 stuks) te plaatsen.
    Leuk filmpje vanuit de taxi!!!!!!!!! (Als ik er in had gezeten denk ik dat mijn maag 10 keer in de ronte was gedraaid.)Goed te horen dat jullie een leuke groep hebben en buiten de stage`s ook tijd hebben voor leuke dingen.En dat jullie lekker eten koken (macaroni). Wij zijn trots op je!!!!!!!!!!

  • 19 April 2008 - 22:28

    Yolanda:

    Hoi Kirsten,
    Je bent volgens mij 50 jaar terug gegaan in de tijd. Misschien wel 100. Mensonterende dingen heb je al gezien en zal je nog gaan zien.
    Maar... je hebt het uitgaansleven ook al ontdekt? Dat zal je ook nodig hebben, een beetje ontspanning. En klets het lekker van je af (de akelige dingen) met je mede-stagegenoten.
    Heel veel succes en toch ook werkplezier de komende 10 weken. Je zal je deze periode altijd heugen. Ik denk dat de kindjes jou nooit zullen vergeten. De mooie, lieve, blonde weldoener.
    Nu Kirsten, hou je haaks!
    Groetjes,
    Yolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

kirsten

Ik ga in de hoofdstad Boekarest werken in een instelling voor gehandicapten kinderen.

Actief sinds 07 Maart 2008
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 17654

Voorgaande reizen:

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: